Biblioteka IINISB
Aktualności

Nowości Biblioteki IINiSB UW - kwiecień 2016 r.

Książka i biblioteka w procesie komunikacji społecznej. Red. R. Aleksandrowicz, H. Rusińska-Giertych. ATUT, Wrocław 2015.

sygn. 31721 czyt., 31722-31723

W publikacji zgromadzono refleksje teoretyczne, terminologiczne i historyczne oraz artykuły problemowe pokazujące szerszą perspektywę, oparte na materiale źródłowym, bibliometryczne studia przypadków, także szczegółowe opracowania odnoszące się do funkcjonowania poszczególnych instytucji.

Zarządzanie zasobami niematerialnymi bibliotek w społeczeństwie wiedzy.Red. M. Wojciechowska. SBP, Warszawa 2016;

sygn. 31743-31747. Mk

W bibliotekach można wyodrębnić zasoby niematerialne, które funkcjonują i mogą być wykorzystywane w celu podnoszenia sprawności organizacyjnej oraz zwiększania atrakcyjności usług. Do najważniejszych można zaliczyć: kapitał ludzki oraz umiejętności zarządzania wiedzą, zdolność do budowania strategii, planowanie rozwoju i umacnianie pozycji w otoczeniu.

Polskie uczelnie w latach osiemdziesiątych. Studia. Red. T. Gąsowski. IPN, Warszawa 2015;

sygn. 31718

W książce opisano podstawy i zachowania środowisk akademickich w przełomowym dziesięcioleciu historii Polski. Posłużono się przykładami uczelni o różnym profilu i statusie: Uniw. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniw. im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Warszawskiej i Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Opolu, Uniw. Pedagogicznego w Krakowie oraz wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych.

Społeczeństwo polskie w latach 1980-1989. Red. N. Jarska, J. Olaszek. IPN, Warszawa 2015.

sygn. 31715

Są to materiały pokonferencyjne ( Społeczeństwo polskie w latach 1980-1989, :maj 2013 r.) sesji, w której wzięli udział historycy, socjologowie, antropolodzy  i kulturoznawcy.

G. Nieć, Wtórny rynek książki w Polsce. Instytucje, asortyment, uczestnicy. Księg. Akademicka, Kraków 2016.

sygn. 31763 czyt., 31764-31765

Autor poddał analizie i opisał wtórny rynek książki jako  teren działań podmiotów zarówno instytucjonalnych, jak i indywidualnych, występujących często w podwójnej roli - sprzedających i kupujących, które realizują również różne cele.

Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej. Problemy dydaktyki archiwistyki . Red. A. Kulecka. Wydaw. UW, Warszawa 2016.

sygn. 31730 czyt., 31731

Publikacja zbiera teksty dotyczące kształcenia kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów, określające nowe trendy w edukacji i ich zastosowane w dydaktyce archiwistyki, przygotowania archiwistów cyfrowych.

M.  Świgoń, Dzielenie się wiedzą i informacją. Specyfika nieformalnej komunikacji w polskim środowisku akademickim. Wydaw. UWM, Olsztyn 2015.

sygn. 31758 czyt., 31759

Transfer informacji jest jednym z komponentów procesu zarządzania wiedzą. Badania podejmowane przez przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych, ekonomicznych i technicznych określają różne podejścia i ujęcia tej problematyki obecne w literaturze przedmiotu.

A. Franke, Filmy Matrix oraz Alicja w Krainie Czarów jako archetypiczne opowieści mityczne. SBP, Warszawa 2015.

sygn. 30035/3 czyt., 30036/3-30038/3

„Publikacja ma charakter interdyscyplinarny, łączy kulturoznawczą, filmoznawczą i literaturoznawczą perspektywę analizy utworów.[...] Autora cechuje rzetelność i sumienność w wykorzystaniu dostępnych opracowań, swoboda intelektualna w łączeniu różnych inspiracji badawczych, wreszcie odkrywczość interpretacyjna”.

J. Szyjewska-Bagińska, Utwór multimedialny jako elektroniczna baza danych. Branta, Bydgoszcz 2010.

sygn. 31736 czyt.

Książka jest monograficznym opracowaniem problematyki utworu multimedialnego będącego elektroniczną bazą danych. Autorka na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych ustala, akiej  ochronie podlegają utwory multimedialne oraz jakie dodatkowe przesłanki muszą spełniać, by można było stosować przepisy szczególne przewidziane dla elektronicznych baz danych oraz dla utworu zbiorowego.

S. Leciejewski, Cyfrowa rewolucja w badaniach eksperymentalnych. Studium metodologiczno-filozoficzne. Wydaw. Nauk. UAM, Poznań 2013.

sygn. 31734 czyt., 31735

M.in. jednym z ważniejszych zastosowań komputerów jest wspomaganie prac badawczych w naukach empirycznych. Dotyczy to prezentowania, analizy danych oraz opracowywania końcowego.

Psychologia kliniczna. T. 1-2. Red. H. Sęk. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 2013;

sygn. 31737/1,2 czyt.

Jest to podręcznik, w którym przedstawiono kluczowe problemy dyscypliny, charakterystykę różnych podejść i orientacji teoretycznych.

J. Brzeski, Środowisko Biblioteki Jagiellońskiej 1775-1939. Słownik biograficzny. Księg. Akademicka, Kraków 2014;

sygn. 31724.I

Autor zebrał interesujący materiał obejmujący osoby związane z biblioteką krakowskiego uniwersytetu. Zgromadził nazwiska jej pracowników i współpracowników, wymienił darczyńców.

Socjologia literatury. Antologia. Red. G. Jankowicz, M. Tabaczyński. Korporacja Ha!art, Kraków 2015;

sygn. 31713 czyt.

Jest to zbór tekstów analizujących połeczne warunki, w jakich literatura powstaje i w których na co dzień funkcjonuje, omawiających także narzędzia socjologiczne niezbędne do określenia dynamicznego rozwoju literackiego uniwersum ze szczególnym uwzględnieniem czytelnictwa.

Londyn -  stolica Polski. Emigracja Polska 1940-1990. Wystawa Muzeum Historii Polski = London – The capital of Poland. Polish emigration 1940-1990. Red. J. Lubelski. Muzeum Historii Polski, Warszawa 2014.

sygn. 31729.A

Katalog powstał w czasie przygotowań do wystawy Londyn – stolica Polski, stanowi próbę syntetycznego omówienia historii i dorobku polskiej emigracji. Zamieszczono w nim zarówno artykuły naukowe, jak i wspomnienia osób bezpośrednio zaangażowanych w życie emigracyjnej społeczności.

Twórcy na służbie. W służbie twórczości. Red. S. Ligarski. IPN, Warszawa 2013;

sygn. 31719

„W zamyśle komunistów środowiska twórcze miały legitymizować system w zamian za przyzwolenie na uprawianie swojego zawodu. Na wszelkie próby łamania dyscypliny ideowej i światopoglądowej władze odpowiadały zdecydowanym sprzeciwem i represjami. Nie oznaczało to, że nie zdawały sobie one sprawy z tego, że ludzie wywodzący się z tych środowisk wymagają innego podejścia, innych bodźców, by w pełni realizować powierzone im zadania”.

Stłamszona nauka? Inwigilacja środowisk akademickich i naukowych przez aparat bezpieczeństwa w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku. Red. P. Franaszek. IPN, Warszawa 2010;

sygn. 31717

„Otwarcie Polski na Zachód w latach siedemdziesiątych stworzyło naukowcom znacznie szersze możliwości kontaktów międzynarodowych. Ludzie nauki, nauczyciele akademiccy i studenci coraz mocniej angażowali się w działalność opozycyjną, która osiągnęła kulminację w latach osiemdziesiątych”.

Nie tylko niezłomni i kolaboranci. Postawy dziennikarzy w kraju i na emigracji 1945-1989. Red. T. Wolsza, P. Wojtowicz. IPN, Warszawa 2014         ;

sygn. 31667

„Niezłomni, odważni, patriotyczni, czy cyniczni, mali, zakompleksieni? Jacy byli dziennikarze w PRL. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: różni. Wielu dziennikarzy miało za sobą przeszłość sięgającą II RP, inni pracowali nawet w czasie II wojny światowej, jeszcze inni zbierali doświadczenie w latach powojennych. Wszyscy, choć w różny sposób, przeżywali swoje kontakty z aparatem władzy PRL”.

Wbrew partii i cenzurze. Media podziemne w PRL. Studia i artykuły. Red. P. Kordela [i in.]. IPN, Warszawa 2012.

sygn. 31728

„W ostatnich latach nastąpił dynamiczny rozwój badań naukowych nad prasą drugoobiegową. Dzięki temu mitologizowany obraz podziemnego rynku wydawniczego jest zastępowany coraz rzetelniejszymi opisami tego zjawiska. Bezimienni do tej pory autorzy, redaktorzy, drukarze i kolporterzy odzyskali swoją twarz i tożsamość. Ich odwaga i wiara w siłę słowa drukowanego sprawiały, że opór społeczny nie zgasł, a komunistyczne władze nie stłumiły wolnościowych dążeń Polaków”.

Metodologie językoznawstwa. Filozoficzne i empiryczne problemy w analizie języka. Red. P. Stalmaszczyk. Wydaw. UŁ, Łódź 2010

sygn. 31732 czyt.

Tom kontynuuje szereg wątków wprowadzonych w publikacjach wcześniejszych (2006, 2008) w ramach konferencji metodologicznych dotyczących językoznawstwa organizowanych przez Katedrę Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego (wcześniej Zakład Teorii Języka i Metodologii Językoznawstwa) Uniwersytetu Łódzkiego.

A. Mękarski, Między historiozofią a polityką. Historiografia Polski Ludowej w opiniach i komentarzach historyków i publicystów emigracyjnych 1945-1989. IPN, Warszawa 2011;

sygn. 31716

Autor opisuje problemy, wokół których koncentrowało się  zainteresowanie dorobkiem polskich naukowców i publicystów na emigracji. W ramach komentarzy najczęściej pojawiały się zagadnienia dotyczące roli Kościoła katolickiego i religii w dziejach Polski, stosunek do historii Kresów Wschodnich, ocena II Rzeczypospolitej.

Zapomniane / zapamiętane. Dziecięce lektury czytane po latach. Studia przypadków. Red. E. Ignatowicz. Wydz. Polonistyki UW, Warszawa 2014;

sygn. 31740

Jest to książka interesująca zwłaszcza dla badaczy literatury i kultury oraz dla wszystkich wspominających dziecięce lektury. Wspiera historię literatury o pamięć pokoleniową oraz zarys przemian polskiego kodu kulturowego widzianych poprzez książki dla dzieci.

J. P. Ramotowski „Przem", Sto razy głową w mur. Historia tych, co chcieli robić coś innego niż druk bibuły. IPN, Warszawa 2013.

sygn. 31714

„Grupy Oporu, zorganizowane w 1982 r. przez Teodora Klincewicza, przed 1980 r. współpracownika Komitetu Samoobrony Społecznej „KOR" i drukarza „Robotnika", a po Sierpniu jednego z założycieli i przywódców Niezależnego Zrzeszenia Studentów, skupiały głównie młodzież. Różniły się od większości struktur podziemia tym, że planowały i przeprowadzały akcje spektakularne, budzące echo i komentarze, stwarzające wrażenie wielkiej siły i możliwości podziemia”.

J. Grad, Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury. Analiza metodologiczno-teoretyczna. Wydaw. Nauk. UAM, Poznań 1997.

   

sygn. 31757 czyt.

W pracy zaproponowano modelteoretyczny uwzględniający typizacje sposobów definiowania sytuacji partycypacji artystycznej. Wyodrębnione teoretyczne typy odbiorców zostały scharakteryzowane na podstawie badania empirycznego zrealizowanego techniką wywiadu kwestionariuszowego.

A. Wolanin, Twórczość Doroty Terakowskiej. Spotkanie z Nieznanym. SBP, Warszawa 2015;

sygn. 30035/4 czyt., 0036/4-30038/4

D. Terakowska jest autorką nieszablonową. Jej teksty dają szansę otwarcia się na doznania z pogranicza rzeczywistości i mistycyzmu.

Strony autobiografizmu. Red. M. Pieczara [i in.]. WP UW, Warszawa 2012;

sygn. 31741.Mk

Są to materiały pokonferencyjne (Pamiętnik – bliżej fikcji czy faktu?, październik 2010 r., Wydział Polonistyki UW), dotyczące problematyki dokumentu osobistego, pamiętników, diariuszy, autobiografii, listów. Autorzy przedstawili zróżnicowany materiał badawczy, od tekstów staropolskich poprzez dziewiętnastowieczne do współczesnych, od literatury polskiej po niemiecką, francuską, angielską, włoską i inne.

B. Konarska, Polskie drogi emigracyjne. Emigranci polscy na studiach we Francji w latach 1832-1848. PWN, Warszawa 1986                                   ;

sygn. 31760

W publikacji przedstawiono rezultat  badań autorki. „Część pierwsza zawiera ogólną charakterystykę zbiorowości oraz informację o  możliwościach kształcenia się we Francji i o tamtejszych szkołach wyższych w omawianym okresie. W kolejnych rozdziałach opisano emigrantów zdobywających wykształcenie medyczne, techniczne, prawnicze, rolnicze i humanistyczne; uwzględniono także nieliczne grupy plastyków, muzyków i duchownych”.

Bibliografia Historii Polskiej za rok 2013. Oprac. S. Gąsiorowski i in. IH PAN, Warszawa 2015.

sygn. 654/2013.B

Tom 70, jubileuszowy zawiera 10932 pozycje bibliograficzne. Uwzględnia prace dotyczące historii Polski, także uzupełnienia za lata poprzednie.

Przegląd Biblioteczny. 2016 z. 1

sygn. P. 4/1 czyt.

M.in. E. B. Zybert: Bezdomni w bibliotekach – doświadczenia zagraniczne.

Forum Bibliotek Medycznych. 2015 nr 1 (15).

sygn. P. 324

M.in. E. Daszyńska: Biblioteka naukowa w środowisku akademickim Centrum wiedzy i zasobów – Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Cenne, Bezcenne, Utracone. 2015 nr 3/84-4/85;

sygn. Px. 27

M.in. M. Kabaciński: Dziedzictwo kulturowe jako narzędzie w rękach tzw. Państwa Islamskiego.

Nowe Książki. 2016 nr 4.

sygn. P. 54

M.in. M. Karpińska: „Tu czy tam?”. Współczesna polska ilustracja dla dzieci.

Biblioteka Analiz. 2016 nr 8 (432).

sygn. Px. 28

M.in. Kontrola digitalizacji kultury. Raport Najwyższej Izby Kontroli.

Wydawca. 2016 nr 3-4;

sygn. P. 259

M.in. K. Iwanicka:i>Sztuka pytania

Przegląd Kulturoznawczy. 2015 nr 2 (24).

sygn. P. 343

M.in. A. Palęcka: Gra w literaturę. Warunki produkcji literackiej w Polsce.

Iluminacje. Kwartalnik o Iluminowanych Manuskryptach. 2016 nr 1 (10).

sygn. P. 328

M.in. S. Sułecki: Czternastowieczne antyfonarze karmelitańskie.

Bibliotekarz. 2016 nr 4.

sygn. P. 5

M.in. R. Golat: Depozyty w bibliotekach.

Notes Wydawniczy. 2015 nr 4 (275).

sygn. P. 137

M.in. T. Nowak: Cały czas w ataku. Książki o piłkarzach.

Książki. Magazyn Literacki. 2016 nr 3 (234).

sygn. Px. 26

M.in. P. Waszczyk: Pikowanie. Rynek książki szkolnej w 2015 roku.

Biblioteka w Szkole. 2016 nr 4.

sygn. P. 224

M.in. J. Oleszek: Po co komu plotka? Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych.

Guliwer. 2015 nr 4.

sygn. P. 229/1

M.in. U. Sawicka, Proces niwelacji lęku u dzieci.

Poradnik Bibliotekarza. 2016 nr 4.

sygn. P. 6

M.in. M. Tytko: „Nie trzeba się bać” – tematy tabu w literaturze dla dzieci.

Bibliotheca Nostra. 2015 nr 1 (39).

sygn. P. 330

M.in. B. Warząchowska: Udział biskupów katowickich w rozwoju życia kulturalno-oświatowego na Górnym Śląsku w latach 1922-1939.


Jest to wybór subiektywny. Wszystkie nowe książki prezentujemy w Czytelni Biblioteki.


Lista nowości w postaci pliku pdf

Poprzednia lista nowości