
Aktualności |
---|
M. Jarocki, P. Marzec, Serwisy internetowe instytucji kultury w Polsce, Wydaw. Nauk. UMK, Toruń 2020 sygn. 36380 czyt., 36381 |
Serwis internetowy jest jednym z elementów wizerunku instytucji, rozpoznawalnym źródłem informacji. W książce obiektem badań i porównań stały się biblioteki, centra kultury, filharmonie, opery, instytucje filmowe, teatry, muzea i galerie. Sprawdzano czynniki wpływające na odbiór i poprawne funkcjonowanie strony takie, jak: technologie wykonania serwisu, obecność instytucji w mediach społecznościowych, audyt dostępności i optymalizacji dla wyszukiwarek, testy mobilności oraz występowanie podstawowych funkcjonalności. |
A.K. Folta-Rusin, Twarz i ciało książki. Wizualne manifestacje tekstów a problemy interpretacji, Wydaw. UJ, Kraków 2020 sygn. 36385 czyt., 36386 |
„Autorce udało się wypracować specyficzny rodzaj dyskursu: z jednej strony trzyma się konsekwentnie naukowości, z drugiej ciąży ku swobodzie eseistycznej [...] mamy do czynienia z dyskursem naukowym […] wzbogaconym o doświadczenie somatyczne. Sprawia to, że prawdziwym przedmiotem rozprawy staje się ściśle powiązana z wizualnością semiosfera, tylko pozornie przynależna do pola marginesów, w rzeczywistości znacząco kształtująca sposoby lektury”.
|
P. Krysiński, Smart city w przestrzeni informacyjnej, Wydaw. Nauk. UMK, Toruń 2020 sygn. 36382 |
Publikacja została „poświęcona ocenie potencjału rozwiązań należących do koncepcji smart city w kontekście sektora informacyjnego. Podjęto w niej próbę konceptualizacji idei inteligentnych miast na tle rozważań na temat społeczeństwa informacyjnego oraz istoty partycypacji społecznej, a także zaprezentowano kompleksowy przegląd piśmiennictwa odnoszącego się do koncepcji smart city i obejmującego dorobek różnych dyscyplin naukowych”.
|
Media Varia. Jednostki - Społeczeństwa - Technologie, red. nauk. T. Gackowski, M. Patera, ASPRA-JR, Warszawa 2020 sygn. 36387 czyt., 36388. Mk |
Monografia stanowi „interesujące spojrzenie na ekosystem medialny, a decyzje redaktorów w zakresie doboru treści sprawiają, że zawartość publikacji jest w istocie ucieleśnieniem tytułowych Variów. Książka zaskakuje interdyscyplinarnością i właśnie zróżnicowaniem, nie tylko tematycznym, ale i metodologicznym, empirycznym, a nawet językowym czy gatunkowym”.
|
Dystrybucja filmowa. Od kina do streamingu, red. S. Rogowski i A. Wróblewska, Lab. Badań Telew. i Film. WDIiB, Warszawa 2020 sygn. 36378 czyt., 36379 |
„Dystrybucja filmów i badania nad widownią to praktyczna dziedzina mediów. Ten obszar badawczy staje się coraz bardziej atrakcyjny. Dzięki różnym aplikacjom i programom online pozwala na zmianę postrzegania filmu i kina oraz ich roli kulturowej we współczesnym świecie”.
|
Libris serviensis. Studia ofiarowane Profesor Zoi Jaroszewicz-Pieresławcew w czterdziestolecie pracy zawodowej, red. I. Makarczyk, A. Pytasz-Kołodziejczyk, Wydaw. UWM, Olsztyn 2020 sygn. 36317 |
Dr hab. Zoja Jaroszewicz-Pieresławcew, em. prof. UWM, wybitna znawczyni książki cyrylickiej, w tym staroobrzędowej, została uhonorowana księgą pamiątkową. Praca zawiera szereg tekstów, które na stałe wpisują się w kanon lektur bibliologów.
|
M. Jas-Koziarkiewicz, Euranet Plus - europejski głos w Twoim domu. Radio w procesie europeizacji, Dom Wydaw. Elipsa, Warszawa 2019 sygn. 36325 czyt. |
„Autorka w rozważaniach teoretycznych bardzo trafnie łączy zagadnienie europeizacji (zwykle wykorzystywane do charakterystyki procesów politycznych) z procesem komunikacji na przykładzie projektu Euranet Plus.[…] Za główny cel badawczy obrała sobie określenie roli podzielanych wartości i ram interpretacyjnych w audycjach radiowych. Szczegółowa analiza takiej kwestii to przedsięwzięcie wielowymiarowe i wieloaspektowe”.
|
Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii, red. nauk. J.J. Czarkowski [i in.], DiG, Warszawa 2020 sygn. 3633 czyt., 36354 |
Autorzy, mający doświadczenie w korzystaniu z mediów cyfrowych w pracy dydaktycznej, opisują nową rzeczywistość kształcenia zdalnego, dominującą obecnie formę kontaktu ze studentami i uczniami. Uświadamiają, że jesteśmy świadkami i uczestnikami przeniesienia działań edukacyjnych ze świata realnego, do świata wirtualnego, a nowoczesne technologie kreują nowe środowisko nauczania -wirtualną klasę, szkołę i uczelnię. Pokazują plusy i minusy nowej sytuacji. |
J. Brzostek-Pawłowska, Zarys ewolucji e-learningu - technologie, standardy, badania, DiG, Warszawa 2020 sygn. 36351 czyt., 36352 |
W książce została przedstawiona historia rozwoju e-learningu na świecie i w Polsce w ostatnim ćwierćwieczu, wzbogacona o przykłady interesujących rozwiązań technologicznych opracowanych w polskich instytutach badawczych.
|
A. Kansy, Funkcje prasy wyznaniowej. Studium na przykładzie mariawitów, Wydaw. Nauk. Maz.Ucz.Publ., Płock 2020 sygn. 36355 czyt.
|
Autor – wykładowca, historyk prasy, dokonał przeglądu prasy religijnej wspólnoty mariawitów na ziemiach polskich. Prasa pełniła różne funkcje, ale przede wszystkim była elementem instytucjonalizacji i przyczyniała się do zachowania spójności, i podtrzymywania tożsamości wyznawców.
|
W. Sternak, Siedem dróg = seven ways, Wydaw. ASP, Lódź 2019 sygn. 36377.A |
Autor albumu zachęca do eksperymentowania, do nieprzyjmowania tego, co widzimy za oczywiste. Prezentuje zdjęcia obiektów umieszczonych w konkretnej przestrzeni, fragmenty krajobrazu, za chwilę podsuwając przewrotnie okulary 3D, które zmieniają temperaturę obrazu i nasze o nim mniemanie. Tytułowe drogi uzyskują w ten sposób dodatkowy walor, uczestniczymy w tej podróży i wcale nie miejsca są w niej najważniejsze.
|
J. Olaszek, Podziemne dziennikarstwo. Funkcjonowanie głównych pism informacyjnych podziemnej „Solidarności” w Warszawie w latach 1981–1989, IPN, Warszawa 2018 sygn. 36375 czyt., 36376
|
„Książka pokazuje historię siedmiu podziemnych pism informacyjno-publicystycznych wychodzących w Warszawie w latach 1981–1989: „CDN – Głosu Wolnego Robotnika”, „KOS-a”, „Przeglądu Wiadomości Agencyjnych”, „Tygodnika Mazowsze”, „Tygodnika Wojennego”, „Wiadomości” i „Woli”. Autor ich dzieje analizuje z różnych perspektyw; opisuje funkcjonowanie podziemnych redakcji, konspiracyjne systemy druku i kolportażu, politykę informacyjną poszczególnych pism, prowadzone na ich łamach dyskusje publicystyczne, działania aparatu bezpieczeństwa skierowane przeciwko ich twórcom oraz środowisko podziemnych dziennikarzy, drukarzy, kolporterów i ich współpracowników”.
|
Ł. Smigiel, Wybrane formy promocji książki w Polsce i na świecie. T. 1, Wydaw. LIBRON, Kraków 2018 sygn. 36341 czyt., 36342 |
„Zmiany na rynku książki nieustannie nabierają tempa. Sprawiają to nie tylko takie technologie jak druk cyfrowy czy cyfrowa książka, ale także zupełnie nowe relacje pomiędzy pisarzem, wydawcą a czytelnikiem w świecie nowych mediów. Książka wprowadza w świat promocji literatury i pisarza. Aktualna wiedza z zakresu pracy na rynku książki przeplata się z opisem tego, jak narzędzia stosowane w marketingu literackim ewoluowały na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat (np. w social mediach)”.
|
M. Karwat, Akredytacja w życiu społecznym i politycznym, ASPRA, Warszawa 2009 sygn. 36347
|
„Mechanizmy tu przedstawiane usytuowane są na styku dziedziny badań socjologii, psychologii, etyki, prakseologii, socjotechniki, marketingu i PR. Wszyscy powinni zrozumieć, jak silne są związki i analogie między relacjami i strukturami życia codziennego, a formami oddziaływania publicznego”. Coraz lepiej pojmujemy analogię między teatrem a sceną polityczną.
|
R. Zimny, P. Nowak, Słownik polszczyzny politycznej po roku 1989, Wydaw. Nauk. PAN, Warszawa 2009 sygn. 36345.I
|
„Książka obejmuje skrzydlate słowa polskiej polityki, tzn. często powtarzane wyrazy i wyrażenia, których autorstwo, nie wszystkim dobrze znane, można przypisać uczestnikom polskiego życia publicznego, przede wszystkim politykom lub osobom angażującym się w politykę. Liczba haseł wynosi ok. 500, liczba skrzydlatych słów jest większa, gdyż ich oboczne postaci są gromadzone w jednym artykule hasłowym. Książkę otwiera przedmowa prof. J. Bralczyka”.
|
A. Jupowicz-Ginalska, Marketing medialny, Difin, Warszawa 2010 sygn. 36340 czyt. |
„Marketing medialny (MM) to termin, który wraz z postępującym umasowieniem i interaktywnością mediów zyskuje coraz większą popularność. Jego obecność zauważalna jest nie tylko na polu medialnym, ale również politycznym, społecznym i edukacyjnym. Jako przedmiot akademicki lub temat polemik dziennikarskich – do dzisiaj nie doczekał się dogłębnej analizy naukowej, która nadawałaby mu teoretyczne ramy definicyjne i klasyfikujące”.
|
W oparach Diesla. Szwajcar w Wilnie, 1937-1940, Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie, Wilno 2019 sygn. 36383 |
Fundacja „Pomoc Polakom na Wschodzie“ we współpracy z wileńskim „Stowarzyszeniem Inicjatyw Społecznych“ zorganizowała wystawę „Wilno oczyma Szwajcara. Lata 1937-1940″, towarzyszył jej katalog nieznanego artysty fotografika - W oparach diesla. Szwajcar w Wilnie, Lata 1937-1940. Zawiera on nie tylko część zdjęć wykonanych przez Alfreda Rietmanna, ale również jego zapiski i wspomnienia.
|
Unikatowe Wilno. Metamorfozy, Leidykla VAGA, Vilnius 2018 sygn. 36384.A |
Album stworzony i wydany przez grupę miłośników Wilna zawiera zdjęcia z końca XIX i połowy XX w. Zestawiono ze współczesnymi fotografiami przedstawiającymi dzisiejsze spojrzenie na te same miejsca. Tematem projekcji jest nie tylko przestrzeń miejska, ale również wypełniający ją ludzie. Autorami starych zdjęć są m.in.: Jan Bułhak, Józef Czechowicz i Stanisław Filibert Fleury.
|
D.A. Myślak, Media - dziennikarze - odbiorcy, Wydaw. UWM, Olsztyn 2017 sygn. 36320 |
„We współczesnym świecie coraz większe znaczenie ma komunikacja sieciowa. Instytucje medialne, chcąc nadążyć za zmianami, które wiążą się ze stale rozwijającą się Siecią, chętnie się do niej przenoszą i korzystają z możliwości, jakie dają nowe media. Dlatego też telewizja, radio, prasa, a także sami dziennikarze zakładają konta w mediach społecznościowych i za ich pośrednictwem komunikują się z odbiorcami […] Z przeprowadzonych badań wynika, że mediom tradycyjnym zależy na obecności w Sieci, a do kontaktów z odbiorcami najczęściej wykorzystują portal Facebook, natomiast dziennikarze najchętniej posługują się mikroserwisem Twitter”.
|
Teatr wymowy - formy i przemiany retoryki użytkowej, pod red. J. Sztachelskiej [i in.], Wydaw. Uniw. w Białymstoku, Białystok 2004 sygn. 36368 |
Praca przedstawia sztukę mówienia na przestrzeni wieków i lat, od Cycerona po Adama Mickiewicza. |
Książki. Magazyn Literacki 2020/10 sygn. Px 26 |
M.in.: M. Łomnicka: Biblioteka niezbędna do życia. |
Biblioterapeuta. 2020 nr 1(86) sygn. Px 22 |
M.in. K. Orowiecka: Baśnie i bajki we wczesnej edukacji międzykulturowej.
|
Biblioteka Analiz. 2020/19 sygn. Px 28 |
M.in. H. Altenberg: Wydawcy i księgarze dla Niepodległej. |
Lista nowości w postaci pliku pdf
Poprzednia lista nowości